Wednesday 8 June 2011

penjagaan muka cara saya




Assalamualaikum.

prasan tak kalau wajah seseorang tu cantik as in flawless, bebas dari penaklukan kaum jerawat, even orang tu tak cantik, macam aku (ye aku sedor), dia tetap nampak cantik. kan? ke aku sorang je rase macam tu? huehehe. ntah la. aku suke tengok orang yang kulit muke dia flawless. natural punye flawless la. flawless lepas da tempek tempek foundation lapanplohnam inci nak wat mendeeee.

ari ni aku nak kongsi cara aku jage kulit muke aku. kulit aku takde la flawless-nak-mati macam Liliana Mardiana (sumpah aku suke kulit dia. tak pakai makeup pon flawless nak mamp!) tapi muke aku da better la kalau nak banding mase zaman zaman kegelapan dulu, zaman kolonisasi bangsa bangsa jerawat bersatu. da makin tua ni, awareness untuk aku jage kulit muke aku pon meningkat. dolu dolu takdenye aku nak hirau pasal kecantikan, penjagaan kulit ni. pencuci muke pon aku maen tarah je. aci sempat je mane yang ade kat dalam bilik air tu haa itulah yang aku tempek kat muke. huahaha. mane jerawat tak timbul.

tapi skarang aku semakin self-conscious pasal sume benda ni. aku da ambil berat pasal penjagaan kulit.

1.   aku selalu cuci muke. kejap kejap aku gi tandas, cuci muke. tapi JANGAN cuci guna pencuci muka SECARA KERAP. sebab walaupun kite rase memang pencuci muka tu kena ngan kite, tapi kalau kite gune lebih dari 3 kali sehari, kulit kite akan terhakis. pastu mule la menggelupas bagai. basuh muke ngan air semata mata.

2.   jangan maen tukor tukor pencuci muke. ari ni pakai olay, esok pakai safi. JANGAN. kalau dah jumpe pencuci muke yang betul betul sesuai ngan jiwe dan raga kau orang, stick with it.

3.   slalu minum air kosong. aku lebih suke minum air mineral. tak kesah la mahal sikit, asalkan sistem tubuh aku dapat air yang bersih dan segar dari ladang. muehehe. kadang kadang aku mampu abiskan 2 botol besar air mineral dalam shari. dan aku memang dikenali sebagai penghuni tandas. huahaha. ok la tu beb dari kencing tak lawas. sekurang kurangnye aku tau toksin toksin tak dapat lepak lame lame dalam sistem badan aku.

4.   JANGAN gune banyak banyak produk penjagaan kulit muke. bagi aku cukop dengan cleanser, toner ngan sunblock. tu je yang wajib untuk aku.

tak edit tau ni. sumpah tak tipu.

nah. ni muke aku tak pakai pape. kecuali nanowhite omega dayshield spf50++.
oke aku suke sunblock ni ;)


tu je kot.

p/s: ahem! kalau nak bukak bisnes design blog agak agak ade orang nak tak? muehehe.


okthnxbye!











heyy chanthekk ! tak komen , langgar tiang ;pp

0 scientists in lab: